تحصیل در آلمان
نوشته شده توسط : دانتل

تحصیل در آلمان برای بسیاری از دانشجویان رویایی دست نیافتنی است چراکه فکر می‌کنند به دلیل هزینه زیاد و سخت بودن مراحل دریافت ویزا نمی‌توانند به هدف خود برسند. این در حالیست که با انتخاب درست دانشگاه می‌توانید به صورت رایگان در این کشور تحصیل کنید. مراحل پذیرش در دانشگاه‌های آلمان و دریافت ویزا پیچیدگی‌های خود را دارد اما با کمک گرفتن از افراد متخصص می‌توانید به سرعت این مراحل را طی کرده و وارد دانشگاه‌های برتر آلمان شوید. در صورتی که قصد مهاجرت و تحصیل در آلمان را دارید، این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و یا از طریق شماره‌های درج شده درپایین صفحه با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

 منبع: تحصیل در آلمان

 

تحصیل در آلمان

آلمان کشوری با اقتصاد قوی و موقعیت‌های شغلی فراوان است و به همین دلیل یکی از مقاصد پرطرفددار برای مهاجرت محسوب می‌شود. در این بین سیستم آموزشی با کیفیت آلمان باعث شده تا بسیاری از مهاجران روش تحصیلی را برای مهاجرت در پیش بگیرند تا علاوه بر کسب اقامت از آموزش عالی نیز بهره مند شوند.

تحصیل در آلمان نسبت به تحصیل در کشورهای اروپایی دیگر شرایط بهتری دارد و امکان دریافت اقامت پس از پایان تحصیل نیز مزیت دیگری است که باعث علاقه مهاجران به این کشور می‌شود. در کشور آلمان موقعیت های شغلی بسیار زیادی وجود دارد و دانشجویان در حین تحصیل و پس از آن می‌توانند به راحتی برای خود کار پیدا کنند. 

مزایا تحصیل در آلمان

همانطور که گفته شد کشور آلمان یکی از مقاصد محبوب برای مهاجرت است و علت این محبوییت مزایای بسیار زیادی این کشور است. تحصیل در آلمان چندین مزیت دارد که اطلاع از آن‌ها برای متقاضیان مهاجرت خالی از لطف نیست.

  • هرینه تحصیل در کشور آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار کمتر است و حتی بسیاری از دانشگاه‌ها شهریه پرداز نیستند و امکان تحصیل رایگان در آلمان وجود دارد. اعطای بروسیه تحصیلی نیز باعث کاهش بیشتر هزینه ها می‌شود.
  • در آلمان به دلیل ارائه برنامه های درسی و آموزشی مختلف حق انتخاب زیادی دارید و می‌توانید با توجه به شرایط خود در رشته محبوب‌تان به تحصیل در آلمان بپردازید.
  • دانشگاه‌ها آلمان از رنکینگ بسیار خوبی برخوردارند و در لیست بهترین دانشگاه‌های جهان قرار می‌گیرند.
  • دانشجویان بین المللی امکان کار پاره وقت در حین تحصیل را دارند و همچنین با کارآموزی در شرکت‌های معتبر می‌توانند کسب درآمد کرده و هزینه‌های خود را پرداخت نمایند.
  • پس از فارغ التحصیلی می‌توانید در حوزه تحصیلی خود کاری مناسب پیدا کرده و مشغول به فعالیت شوید. نرخ بیکاری در کشور آلمان ۵.۴ درصد است که نرخی بسیار پایین محسوب می‌شود.

 معایب تحصیل در آلمان

علاوه بر مزایا، تحصیل در کشور آلمان معایبی هم دارد که باید حتما از آن‌ها اطلاع داشته باشید و با مقایسه مزایا و معایب برای ادامه تحصیل در آلمان تصمیم بگیرید. معایب و مشکلات تحصیل در آلمان به شرح زیر هستند.

  • چالش‌های فرهنگی با افراد آلمانی
  • احساس غربت به دلیل مهمان نواز نبودن آلمانیان
  • پیدا کردن مسکن
  • آموزش زبان آلمانی
  • مالیات بالا در کشور آلمان

 

سیستم آموزشی آلمان

در کشور آلمان سیستم آموزشی پیش دبستان، مدرسه و دانشگاه را در برمی‌گیرد. کودکان از سن ۶ سالگی باید شروع به تحصیل کرده و تا ۱۵ سالگی نیز ادامه دهند. تحصیل در این دوره در آلمان اجباری است. مسئولیت سیستم آموزشی بر عهده وزارت آموزش و پرورش فدرال می‌باشد. مدارس آلمان به صورت دولتی، خصوصی و بین المللی فعالیت می‌کنند. به طور کلی هر استان بر فعالیت مدارس نظارت می‌کند.

مدارس دولتی نیز رایگان هستند اما برای تحصیل در آلمان در مدارس خصوصی و بین المللی هم دانش آموزان مهاجر و هم دانش آموزان بومی باید شهریه پرداخت کنند. در دانشگاه‌ها نیز سیستم به همین صورت است و تحصیل در دانشگاه‌های دولتی رایگان و در دانشگاه‌های خصوصی شهریه پرداز است.

 

شرایط و مدارک تحصیل در آلمان

مهاجرت و تحصیل در هر کشوری قوانین و شرایط خاص خود را دارد. برخی از کشورها شرایط و قوانین و سخت گیرانه‌ای دارد اما کشور آلمان در این زمینه چندان سخت گیر نیست. اما یکی از مهم ترین شروط تحصیل در آلمان داشتن مدرک زبان است. در آلمان دروس به صورت آلمانی و انگلیسی ارائه می‌شود اما اکثر دانشگاه‌ها آلمانی زبان هستند و به همین دلیل با داشتن مدرک زبان آلمانی راحت تر در داشگاه‌های آلمان پذیرفته می‌شوید.

البته با داشتن مدرک زبان انگلیسی نیز می‌توانید در آلمان ادامه تحصیل دهید. برای این منظور باید قبل از درخواست به دانشگاه از انگلیسی زبان بودن آن اطمینان حاصل کنید. برای کسب اطلاع بیش‌تر از شرایط دقیق تحصیل در دانشگاه‌های مختلف آلمان می‌توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت نمایید.

 

تحصیل کارشناسی در آلمان

مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های آلمان معمولا به صورت رایگان ارائه می‌شود. در این مقطع رشته‌ها بسیار متنوع هستند و در واقع تمامی رشته‌های تحصیلی در این مقطع ارائه می‌گردد. دوره کارشناسی در کشور آلمان ۴ ساله است. زبان دروس در مقطع کارشناسی آلمانی است و تنها رشته های محدودی به زبان انگلیسی هستند. بهترین رشته‌های تحصیلی برای ادامه تحصیل در این مقطع مهندسی، کامپیوتر، زیست و اقتصاد هستند.

ایرانیانی که قصد تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی را دارند دو را پیش رو دارند؛ در صورتی که آخرین مدرک دیپلم یا پیش دانشگاه باشد، فرد باید ابتدا در دوره‌های یک ساله کالج شرکت کند تا در علوم اولیه آموزش ببینند و سپس وارد کارشناسی در دانشگاه شود. اما در صورت تحصیل حداقل یک ساله در دانشگاه‌های ایران و گذراندن ۳۸ واحد درسی می‌توان به صورت مستقیم وارد دوره کارشناسی آلمان شد.

 

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

مقطع کارشناسی ارشد نیز همچون مقطع قبلی به صورت رایگان ارائه می‌شود. در این مقطع حتی امکان دریافت بورسیه تحصیلی نیز وجود دارد و دانشجویان با دریافت بورسیه شرایط و امکانات بسیار خوبی را به دست می‌آورند. در این مقطع تنها مجاز به انتخاب رشته‌های هستید که با رشته کارشناسی‌تان متجانس باشد.

دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی در مورد زبان انگلیسی منعطف تر هستند و رشته‌های زیادی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. اما با این حال باید قبل از درخواست برای دانشگاه از انگلیسی زبان بودن آن مطمئن شوید. کارشناسی ارشد در آلمان ۲ سال به طول می‌انجامد. البته این دوره با توجه به تعداد واحدها و دانشگاه می‌توانند تغییر کند.

معدل حداقل 15 مدرک کارشناسی برای تحصیل در آلمان  الزامی است (برخی از دانشگاه‌ها معدل 13 را نیز قبول می‌کنند). مدرک ارشد شامل رشته‌هایی همچون حقوق، هنر، مهندسی و طبیعی می‌شود.

 

تحصیل دکتری در آلمان

مقطع دکتری در کشور آلمان یک دوره سه تا 4 ساله دارد. تحصیل در این مقطع در آلمان به دو صورت دکتری ساختار یافته و سنتی می‌باشد. دکتری سنتی بیشتر به زبان آلمانی است و دانشجویان بایستی به این زبان تسلط کافی داشته باشند. پایان نامه در این مقطع با کمک یک استاد راهنما انجام می‌شود.

دکتری سنتی معمولا ۴ ساله است. دکتری ساختار یافته بیش تر به زبان انگلیسی است و یک دوره سه ساله می‌باشد. در این دوره افراد باید علاوه بر پایان نامه به همکاری با موسسات خارجی نیز بپردازند.  حداقل نمره مدرک زبان آیلتس برای تحصیل در آلمان در دکتری ساختار یافته ۶.۵ می‌باشد.

 

تحصیل پست دکتری در آلمان

آخرین مقطع تحصیلی در کشور آلمان پست دکتری می‌باشد که یک دوره ۳ تا ۵ ساله است. در این مقطع آموزش تئوری وجود ندارد و تنها کار و تحقیقات عملی است. در این مقطع دانشجویان موظف به آموزش و تدریس نیز هستند. مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مقطع پست دکتری در دانشگاه‌های آلمان به شرح زیر هستند.

  • رزومه
  • انگیزه‌نامه
  • فرم درخواست
  • ارائه مدارک درسی مقطع قبل
  • لیست مقالات برای تحصیل در آلمان
  • توصیه نامه از اساتید برجسته و مراکز معتبر
  • مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی

نکته: تحصیل در فوق دکتری آلمان نیازمند مصاحبه حضوری است و در صورتی که در مرحله اول پذیرفته شوید باید به آلمان سفر کرده و در جلسه مصاحبه شرکت کنید. البته ممکن است مصاحبه به صورت تلفنی یا اینترنتی نیز انجام شود.

 

تحصیل پزشکی در آلمان

رشته پزشکی یکی از محبوب ترین رشته‌های درسی در بین تمامی دانشجویان سرتا سر جهان است. کشور آلمان با داشتن دانشگاهای برتر در سطح جهان و همچنین امکان تحصیل رایگان یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل پزشکی محسوب می‌شود.

پس از فارغ التحصیلی نیز شرایط و امکانات خوبی برای دانشجویان مهیا می‌شود و می‌توانند به راحتی در مشاغل مورد علاقه خود مشغول به کار شوند. رشته‌های پزشکی اکثرا به زبان آلمانی ارائه می‌شوند. البته امکان تحصیلی پزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های خصوصی وجود دارد اما باید توجه داشت که این دانشگاه‌ها شهریه پرداز هستند.

تحصیل پزشکی در کشور آلمان ۶ سال به طول می‌انجامد. توجه داشته باشید با تحصیل در آلمان در رشته پزشکی بورسیه به شما تعلق نخواهد گرفت. مدرک پزشکی دانشگاه‌های آلمان اعتبار زیادی دارد و پس از فارغ التحصیلی می‌توانید در دیگر کشورهای جهان به کار مشغول شوید.

 

تحصیل دندان پزشکی در آلمان

دندان پزشکی یکی دیگر از رشته های پرطرفدار است که به دلیل در آمد بالا و بازار کار خوب بسیار مورد توجه دانشجویان قرار می‌گیرد. برای تحصیل در رشته دندان پزشکی در کشور آلمان می‌توانید به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم اقدام کنید. در روش مستقیم باید مدرک زبان آلمانی با حداقل سطح B2 داشته باشید و در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کنید.

در روش غیر مستقیم تحصیل در آلمان باید در دوره آموشی کالج شرکت نمایید که یکساله است و به صورت رایگان ارائه می‌شود. چنانچه سن شما بیشتر از ۲۶ باشد برای پذیرش با مشکل مواجه خواهید شد. دانشگاه‌های آلمان تنها در ماه سپتامبر اقدام به پذیرش دانشجو در رشته دندان پزشکی می‌کنند.

از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته دندن پزشکی می‌توان به مونستر، مینه سوتا فرانکفورت، هایدلبرگ، لودویگ ماکسیملیانس مونیخ، اولم، هامبورگ، دانشگاه پزشکی هانور، دانشگاه آزاد برلین و… اشاره کرد.

 

تحصیل داروسازی در آلمان

کشور آلمان قطب تحقیق و تولید در زمینه دارو است و در واقع می‌توان آن را بهترین کشور برای تحصیل در رشته داروسازی دانست. شرکت‌های دارویی بزرگی همچون بوهرینگر اینگلهایم و بایر در این کشور قرار دارند. رشته دارو سازی در آلمان یک دوره تقریبا ۴ ساله دارد.

در این مدت دانشجویان باید در دو دوره آموزشی که هریک چهار هفته هستند شرکت نمایند. پس از پایان تحصیل نیز باید به مدت یک سال تحت نظر یک متخصص داورساز به کارآموزی بپردازید.

در نهایت برای دریافت مدرک داورسازی بایستی در آزمون دولتی داروسازی نیز شرکت کرده و قبول شده باشید. شهریه پایین، محیط آموزشی غنی، امکانات تحقیقاتی پیشرفته، حضور اساتید بزرگ و… از مهم‌ترین مزایای تحصیل در آلمان در رشته داروسازی محسوب می‌شود.

از بهترین دانشگاه‌های آلمان برای تحصیل در رشته داروسازی می‌توان به فرانکفورت، ماربورگ، وورزبورگ، گریفسوالد، کیل، فراي برلين، وورزبورگ و… اشاره کرد.

 

بهترین رشته ها برای تحصیل در آلمان

همانطور که گفته شد کشور آلمان رشته‌های بسیار زیادی را به دانشجویان ارائه می‌دهد. سیستم آموزشی عالی و امکانات بسیار زیاد آلمان باعث شده است تا در تمام زمینه‌ها حرفی برای گفتن داشته باشد و رشته‌های تحصیلی مختلف را به بهترین نحو به دانشجویان ارائه دهد.

اما با این حال برخی از رشته ها در کشور آلمان در سطح مجزایی قرار می‌گیرند و جز بهترین رشته‌ها برای تحصیل در این کشور محسوب می‌شوند. لیست بهترین رشته‌ها برای تحصیل در آلمان به صورت زیر می‌باشد.

  • فیزیک
  • شیمی
  • مهندسی
  • داروسازی
  • پزشکی
  • دندان پزشکی
  • حقوق
  • مهندسی
  • کامپیوتر
  • ریاضی
  • اقتصاد
  • معماری
  • روانشناسی
  • فلسفه
  • طراحی

 

مدرک زبان برای تحصیل در آلمان

همان طور که در طول مقاله گفته شده، دانشگاه‌های آلمان هم به زبان آلمانی و هم به زبان انگلیسی دانشجو پذیرش می‌کنند. اما نکته مهم این است که اکثر دانشگاه‌ها آلمانی زبان هستند و دانشجویان نیز برای تحصیل در این دانشگاه‌ها باید مدرک آلمانی داشته باشند. حداقل سطح مدرک زبان آلمانی برای تحصیل در آلمان B2 می‌باشد.

البته زبان دانشگاه به مقطع تحصیلی نیز بستگی دارد. تحصیل در مقطع کارشناسی برای اکثر رشته‌ها آلمانی است اما در مقاطع ارشد و دکتری رشته‌های انگلیسی بیشتری ارائه می‌شوند.

توجه داشته باشید که تنها ارائه مدرک زبان کفایت نمی‌کند و دانشگاه‌ها در آزمون ورودی سطح زبان شما را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند. در صورتی که هنوز نتواسته‌اید مدرک زبان خود را به سطح لازم برسانید، می‌توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت کنید تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

 

شرایط پذیرش در دانشگاه های آلمان

برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان ابتدا باید از یکی از داشنگاه‌های معتبر نامه پذیرش دریافت کنید. برای پذیرش در دانشگاه نیز باید شرایطی را داشته باشید و مراحلی را طی کنید. شرایط پذیرش بسته به هر دانشگاه متفاوت است اما برخی از شرایط و مدارک کلی به شرح زیر هستند.

  • دانشگاه‌های آلمان آزمون ورودی دارند و برای پذیرش بایستی در این آزمون‌ها شرکت کرده و قبول شوید.
  • برخی از دانشگاه‌های آلمان شرط ارائه مدرک استعداد تحصیلی را دارند. برای این منظور بایستی در آزمون TestAS شرکت کرده و استعداد خود را ارزیابی کنید. آزمون TestAS به زبان انگلیسی و آلمانی می‌باشد. توجه داشته باشید که تمام دانشگاه‌ها به این مدرک نیاز ندارند پس قبل شرکت حتما در این مورد تحقیق کنید تا هزینه و زمان بیهوده صرف نکنید.
  • دانشجویان متقاضی رشته های پزشکی و دندان پزشکی برای تحصیل در آلمان باید حتما در آزمون TMS شرکت کنند. در این آزمون استعداد و دانش پزشکی فرد برسی می‌شود. افرادی در دانشگاه پذیرفته می‌شوند که در این آزمون قبول شوند.
  • تحصیل در دانشگاه‌های آلمان به زبان انگلیسی و آلمانی است. اما اکثر دانشگاه‌ها تنها آلمانی زبان هستند و دانشجو باید مدرک زبان آلمانی را ارائه دهد. حداقل سطح زبان آلمانی B2  می‌باشد اما در صورت داشتن مدرک B1 نیز می‌توانید شانس خود را امتحان کرده و برای قبولی مشروط درخواست بدهید. در صورت قبولی پس از ورود به آلمان باید سطح زبان خود را بالا ببرید.
  • بیمه درمانی جز مدارک اجباری است که باید آن‌ را تهیه کنید.
  • باید به دانشگاه ثابت کنید که از توانایی مالی برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی برخوردارید. حداقل مبلغ اثبات تمکن مالی ۱۰ هزار یورو سالانه است.

 

دریافت ویزای تحصیلی آلمان

پس از دریافت نامه پذیرش می‌توانید برای دریافت ویزا تحصیلی اقدام نمایید. برای دریافت ویزای تحصیلی باید مدارکی را ارائه دهید که به شرح زیر می‌باشند.

  • پاسپورت معتبر
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • مدرک آخرین مقطع تحصیلی به صورت ترجمه شده همراه با ریز نمرات
  • تکمیل فرم های مربوطه
  • عکس پرسنلی که در سال جدید گرفته شده باشد.
  • مدارک هویتی
  • رزومه برای تحصیل در آلمان
  • انگیزه نامه
  • مدارک اثبات توانایی مالی برای پرداخت هزینه‌ها
  • فیش واریزی هزینه پرداخت صدور ویزا (۷۵ یورو)

مدت زمان دریافت ویزای تحصیلی با توجه به نوع پذیرش و مقطع تحصیلی متفاوت است. صدور ویزا در مقطع کارشناسی ۱۲ ماه و در مقطع ارشد ۱۱ ماه طول می‌کشد. اما اگر فرد نامه پذیرش مستقیم داشته باشد این مدت به ۲ ماه کاهش پیدا می‌کند.

 

ریجکت شدن ویزای تحصیلی

برخی مواقع ممکن است ویزای تحصیلی ریجکت شود که اتفاق بسیار ناخوشایندی است. برای جلوگیری از ریجکت ویزای تحصیلی بهتر است از دلایل آن اطلاع داشته باشید. مهم ترین دلایل ریجکت ویزا تحصیل در آلمان به شرح زیر می‌باشد.

  • پذیرش از دانشگاه نامعتبر
  • عدم مطابقت معدل با رشته تحصیلی یا دانشگاه
  • داشتن گپ تحصیلی و یا سن زیاد
  • ترجمه نادرست مدارک
  • ناقص بودن مدارک
  • عدم ارائه مدرک زبان
  • پاسخ اشتباه به آفیسر در طول مصاحبه

 

هزینه تحصیل در آلمان

تحصیل در کشور آلمان در اکثر دانشگاه‌ها رایگان است و حتی دانشجویان بین المللی نیز می‌توانند به صورت رایگان در دانشگاه‌های دولتی به تحصیل بپردازند. دانشگاه‌های خصوصی شهریه پرداز هستند و تمامی دانشجویان برای تحصیل در آلمان در این دانشگاه باید شهریه پرداخت کنند.

اما تحصیل در دانشگاه‌های دولتی هیچ محدودیتی برای دانشجویان بین المللی ندارد و با داشتن شرایط لازم می‌توانند به راحتی در این دانشگاه‌ها پذیرش شوند. در دانشگاه‌های دولتی تنها هزینه خدمات دانشجویی گرفته می‌شود که ماهانه در حدود ۲۰۰ یورو می‌باشد.

 

هزینه زندگی در آلمان

با وجود تحصیل رایگان دانشجویان باید هزینه‌های زندگی را پرداخت کنند. بیش‌ترین سهم هزینه‌های زندگی به اجاره مسکن اختصاص می‌یابد. برای اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر باید در حدود ۸۹۰ یورو و در حومه شهر ۶۲۰ یورو ماهانه پرداخت کنید. هزینه خورد خوراک در آلمان تقریبا ۴۰۵ یورو، حمل و نقل ۱۲۰ یورو، آب و برق ۱۴۵ یورو و اینرتنت و بنزین نیز ۳۸ یورو می‌باشد.

 

تحصیل رایگان و بروسیه تحصیلی آلمان

کشور آلمان این امکان را فراهم کرده است که دانشجویان برتر و دانشجویانی که توانایی مالی خوبی ندارند از بورسیه‌های تحصیلی استفاده کرده و هزینه‌های خود را کاهش دهند. بورسیه‌های تحصیل در آلمان انواع مختلفی دارند که برخی از آن‌ها به شرح زیر می‌باشند.

 

بورسیه دولتی

برخی از بورسیه‌ها توسط دانشگاه‌های دولتی به دانشجویان ارائه می‌شوند. این بورسیه ها به شرح زیر هستند.

خدمات اتحادیه اروپا برای حمایت از آموزش، کارورزي، جوانان و ورزش: این بورسیه بزرگترین برنامه حمایت از دانشجویان را فراهم کرده است و سالانه هزینه‌های آموزش و تحصیل بیش از ۴ ملیون دانشجو را پرداخت می‌کند.

خدمات تبادل علمی آلمان: این بورسیه به دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در حال تحصیل در آلمان تعلق می‌گیرد.

 

بورسیه غیر دولتی

بورسیه Humboldt: این کمک هزینه به دانشجویان مقاطع فوق دکتری تعلق می‌گیرد تا از این طریق بتوانند هزینه تحقیقات و پژوهش‌های خود را پوشش دهند.

کمک هزینه Heinrich Böll: تمامی دانشجویان بین المللی که در دانشگاه‌های معتبر آلمان به مشغول درس خواندن هستند،  شانس دریافت این بورسیه را خواهند داشت.

کمک هزینه بنیاد کنراد آدناور: این بورسیه ماهیانه مبلغی را به دانشجویان ارشد و دکتری پرداخت می‌کند. دانشجویان باید سطح علمی بالایی داشته باشند و سن آن‌ها حداکثر ۳۰ باشد. برای دریافت این بروسیه دانشجویان بایستی مدرک خود را از کشورشان گرفته باشند. از سوی دیگر شرکت در فعالیت های داوطلبانه و خیرخواهانه و علاقه به مسائل سیاسی نیز شرط دریافت این بورسیه می‌باشد.

بورسیه Kurt Hansen: این بورسیه از سوی موسسه بایر به دانشجویان در حال تحصیل در آلمان در رشته‌های علمی برای تدریس داده می‌شود.

کمک هزینه فوق دکتراي انیشتین: دانشجویان مقطع دکتری به منظور پرداخت هزینه پژوهش های خود می‌توانند از این بورسیه استفاده کنند.

بورسیه Mawista: افراد خارجی که قصد تحصیل در آلمان را دارند و در حال حاضر مشغول نگهداری از کودک هستند، مشمول دریافت این بورسیه می‌شوند.

بورسیه مبتنی بر شایستگي: دانشجویان با استعداد که شایستگی آن‌ها ثابت شده باشد، می‌توانند از این بورسیه استفاده کرده و ماهیانه ۳۰۰ یورو دریافت کنند.

کمک هزینه ماری کوری: دانشجویان بین المللی کشورهای در حال توسعه در مقطع دکتری مشمول دریافت این بورسیه می‌شوند.

کمک هزینه انجمن هلمهولتز: دانشجویان دکتری و فوق دکتری می‌توانند با دریافت این بورسیه هزنیه‌های تحقیقات خود را پوشش دهند.

 

بورسیه دانشگاه‌های آلمان

بورسیه دانشگاه فرانکفورت: دانشجویان بین المللی مقطع دکتری رشته‌های حسابداری، مدیریت، امورمالی و ریاضی دوره هایی انگلیسی می‌توانند از این بروسیه استفاده کرده و از پرداخت شهریه معاف شوند.

کمک هزینه FRIAS Cofund: دانشجویان که می‌خواهند در دانشگاه فرایبورگ به انجام کارپژوهشی بپردازند.

ماکس پلانک برای شیمی جامدات: برای دانشجویان مقطع دکتری که قصد مطالعه شیمی حالت جامد را دارند.

کمک هزینه دانشگاه اولم: این بورسیه هزینه های تحصیل دانشجویان سال‌های آخر را پرداخت می‌کند.

بورسیه شایستگی دانشگاه هامبورگ: دانشجویان مشغول به تحصیل در سال دوم که سطح علمی و استعداد بالایی دارند.

کمک هزینه دانشگاه RWTH آخن: هزینه تحصیل دانشجویان واجد شرایط همین دانشگاه را پرداخت می‌کند.

بورسیه هایدلبرگ: به این بورسیه به دانشجویان رشته‌های پزشکی و دندان پزشکی کشورهای درحال توسعه تعلق می‌گیرد.

بورسیه دانشگاه هومبولت: دانشجویانی که در حوزه‌های حقوق، تاریخ، مردم شناسی و جامعه شناسی مشغول تحقیق و پژوهش هستند تعلق می‌گیرد.

بورسیه HHL: دانشجویان مقطع ارشد و دکتری برای تحصیل در آلمان در رشته مدیریت دانشگاه لایپزینگ می‌توانند از این بورسیه استفاده کنند.

کمک هزینه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ: دانشجویان مقطع ارشد در این دانشگاه می‌توانند از این بورسیه استفاده کنند. رشته های مدیریت عمومی، بهداشت عمومی و طراحی مشمول دریافت این بورسیه نمی‌شوند.

بورسیه KAAD: دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری از کشورهای درحال توسعه که به زبان آلمانی مسلط بوده و کاتولیک باشند، می‌توانند از این بورسیه استفده نمایند. 

بورسیه DRD: دانشجویان جنوب آفریقا که مشغول تحصیل در ارشد رشته‌های مدیریت توسعه و مدیریت دولتی دانشگاه روهر بوخوم هستند، مشمول دریافت این بورسیه می‌شوند.

 

دانشگاه های برتر آلمان

  • دانشگاه مونیخ
  • دانشگاه صنعتی مونیخ
  • هایدلبرگ
  • هامبولت برلین
  • فرایبورگ
  • آخن از دانشگاه‌های برتر تحصیل در آلمان
  • توبینگن
  • دانشگاه آزاد برلین
  • موسسه فناوری برلین
  • ابرهارد کارلز توبینگن

 

کار حین تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان رایگان است اما به هرحال هزینه‌های دیگری همچون اجاره مسکن، خورد و خوراک و حمل و نقل وجود دارد که افراد باید آن‌ها را پرداخت کنند. پرداخت هزینه زندگی در آلمان در صورت عدم داشتن درآمد می‌تواند بسیار سخت باشد. اما دانشجویان می‌توانند در مدت تحصیل خود به کار نیمه وقت بپردازند.

دانشجویان در آلمان اجازه ۲۰ ساعت کار در هفته را دارند. البته دانشجویان دکتری می‌توانند به ۳۰ ساعت کار بپردازند. انجام کار حین تحصیل علاوه بر پرداخت هزینه‌های زندگی به دانشجویان کمک می‌کند تا در جامعه آلمانی نیز فعالیت کرده و با محیط و فرهنگ آن‌ها آشنا شوند. از کارهای دانشجویی می‌توان به دستیار آموزشی، دستیار تولید، کار در رستوران و.. اشاره کرد.

 

امتیازات کارت دانشجویی در آلمان

دولت آلمان به تحصیلات اهمیت بسیار زیادی می‌دهد و با وجود هزینه رایگان تحصیل، مزایایی را نیز برای دانشجویان در نظر گرفته است که با آن‌ها می‌توانند از تخفیفات ویژه برخوردار شده و هزینه‌های زندگی را پیش از پیش کاهش دهند.

تخفیف های کارت دانشجویی مواردی همچون خرید مواد غذایی، رستوران، سینما، حمل و نقل و… را پوشش می‌دهد. به طور کل می‌توان گفت که دانشجویان در حال تحصیل در آلمان از امکانات رفاهی زیادی برخوردار هستند.

 

اقامت دائم پس از تحصیل در آلمان

کشور آلمان امکانات رفاهی بسیار زیادی دارد و به دلیل داشتن موقعیت‌های شغلی خوب و اقتصاد کارآمد بسیاری از افراد پس از پایان تحصیل در آلمان تصمیم می‌گیرند که در این کشور بمانند و زندگی خود را ادامه دهند. پس از پایان تحصیلات افراد دیگر اجازه ماندن در آلمان را نخواهند داشت و باید به کشور خود بازگردند.

بهترین راه برای دریافت اقامت دائم پس از تحصیل این است که شغلی برای خود پیدا کنید تا با ویزای کاری به اقامت در آلمان ادامه دهید. مدتی پس از حضور در آلمان و پرداخت مالیات می‌توانید برای دریافت تابعیت آلمان اقدام کنید. چنانچه قصد دریافت شهروندی آلمان را دارید، می‌توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت نمایید.

 

مشاوره تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان شرایط بسیار خوبی دارد و افراد می‌توانند با هزینه رایگان به تحصیل در این کشور بپردازند. تحصیل در کشور آ‌لمان به دو صورت آلمانی و انگلیسی امکان پذیر است اما با داشتن مدرک زبان آلمانی شانس بیشتری برای پذیرش در دانشگاه دارید. در طول دروان تحصیل در آلمان اجازه کار پاره وقت نیز دارید و از این طریق می‌توانید هزینه‌های تحصیل خود را پرداخت کنید.

برای درس خواندن در کشور آلمان باید شرایطی را دارا باشید و مراحل مشخصی را نیز طی کنید. عدم اطلاع از شرایط و ضوابط مهاجرت و تحصیل در آلمان ممکن است دچار مشکل شده و ضرر مالی و زمانی زیادی را متحمل شوید. برای جلوگیری از این مشکلات بهترین راه این است که با افراد متخصص مشورت کرده و از آن‌ها کمک بگیرید. مشاوران و متخصصان مرکز مشاوره تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا یاری‌تان کنند و در این مسیر همراه شما باشند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیل در آلمان می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. آیا تحصیل رایگان در آلمان امکان پذیر است؟

    بله دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان هستند و دانشجویان بین المللی نیز می‌توانند به صورت رایگان به تحصیل در این کشور بپردازند.

  2. آیا پس از تحصیل در آلمان می‌توان اقامت دائم دریافت کرد؟

    بله در صورت پیدا کردن کار می‌توانید ویزای کاری دریافت کنید و پس از مدتی فعالیت در آلمان و پرداخت مالیات، شهروندی خود را نیز دریافت نمایید. برای درخوسات شهروندی باید ۵ سال در کشور آلمان کار کرده باشید.

  3. در طول تحصیل امکان کار در آ‌لمان وجود دارد؟

    بله دانشجویان بین المللی می‌توانند به ۲۰ ساعت کار پاره وقت در هفته بپردازند. این مدت برای دانشجویان مقطع دکتری 3۰ ساعت می‌باشد.

    منبع: تحصیل در آلمان





:: برچسب‌ها: تحصیل در آلمان ,
:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: